BLOGGTIPS

Hei. Jeg tenkte og komme med noen bloggtips til dere, siden jeg har faktisk aldri hatt det før. Jeg begynner og få en del lesere og mange av de har blogg selv. Det er en del som sender meg spm om det med blogg så jeg tenkte rett og slett og hjelpe dere på veg litt. Jeg har jo blogget utrolig lenge nå, så jeg føler selv at jeg har kommet inn i det men det er jo alltid noe som kan bli bedre! Men jeg skal lære dere noe av det jeg lært opp gjennom årene med blogging.

Først av alt bør dere jo finne et navn du liker, enten så kan du sette sammen etternavnet ditt eller bruke en forkortelse. Bloggen din kan egentlig hete hva som helst, men anbefaler ikke at det er vanskelig og langt. Du må jo ha et design til den og, ikke sant? Jeg vet en del blogger som har gratisdesign, så slipper dere og bruke penger på og enten kjøpe et eller på et lagd. Mitt design er laget av Ane Karine Estil, hun er utrolig flink jeg spurte om hun kunne lage et til meg og det ville hun og det ble jeg utrolig glad for!

LISTE OVER GRATIS DESIGNERE:

Inaanjuta.blogg.no (hun har video om hvordan du gjør det også)

Zhangmeimei.blogg.no

Tonjemt.blogg.no

Design: Du bør ha et design som viser hvem du er, og passe til din blogg og det er veldig fint viss du har noen enkle farger. De fleste syns det er for mye visst du har fks: Knask rosa eller noe sånt. De fleste holder seg til: Beige, hvit, grått og svart. Du bør passe på at headeren passer bra sammen med designet også!

Bilder: Før så brukte jeg ipad bilder til min blogg, men jeg fikk meg endelig kamera til slutt og alt ble så mye bedre. Bildene mine var ikke utydelige lenger og flere syns bildere mine var mye bedre! Du trenger ikke noe fancy kamera til flere tusen, men du kan bare bruke et vanlig kamera til 300 kr. Men de fleste topp-bloggere bruker kamera som koster litt, mitt kostet ca 3000 kr. Du bør alltid ha et bra lys når du tar bildene dine også, helst ta de ute på dagen siden da har du godt med lys. 

Redigering: Nesten alle bloggere redigere bildene sine på ett eller annet vis, jeg bruker mest picmonkey.com siden jeg syns det er et utrolig bra program. Du kan fikse på det meste der, og du kan lage helt enkle og greie headere der også. Jeg bruker det programmet ca hver dag nesten! Jeg anbefaler det sterkt 🙂

Innleggene: Du bør skrive innleggene dine på bokmål siden de fleste kan lese bokmål, ikke skriv DIALEKT! Alle har forskjellige dialekter og er ikke sikkert andre skjønner hva du skriver og du får en litt rotete blogg.. Det er jo alltid kjekt viss du har store lyse bilder, som har en rimelig størrelse.

Håper dere får bruk for dette, og sorry for det ble litt seint. Bilder der jeg er helt naturlig og uten sminke på bildene 😮 Enste som er redigert er at det er effect på bilde.

Klem Therese.


7 kommentarer

Siste innlegg