JEG HAR IKKE ALLTID HATTT BRA SELVTILLIT..

inneholder reklame

Som de fleste vet har jeg en veldig bra selvtillit. Jeg er ikke redd for å si at jeg ser bra ut en dag. Jeg er ikke redd for å si at jeg har en bra kropp. Jeg er ikke redd for å si at jeg er bra nok. Det er noe jeg har jobbet med lenge, egentlig så lenge jeg kan huske. Jeg har alltid påstått at jeg ikke tar til meg ting, men det gjør vi alle? Det er bare skummelt å innrømme det. Jeg er flink til å dra det positive ut av ting, istedenfor å tenke på det negative. I dag er det utrolig mange som sliter med sitt eget selvbilde, og det skjønner jeg godt med alt presset vi har. Selv mener jeg at presset kan vi takke oss selv for, fordi det er kun basert på hva vi forventer av oss selv. Du kan velge utrolig mye selv om hvordan du skal ha det, eller tankegangen din. 

Jeg har selv en periode slitt med dårlig selvbilde. Det er ikke snakk om en lang periode, eller noe veldig seriøst og det drog meg ikke så langt ned i hverdagen. Slik som de fleste vet. Jeg slet utrolig mye med akne i perioden 7-10 klasse. Det var helt ekstremt. Det drog selvbilde mitt så utrolig mye ned. Jeg turte ikke å vise meg offentlig uten sminke. Jeg sminket meg gjerne litt med concealer før jeg startet sminkevideoer. Det var ikke snakk om at jeg skulle gå uten sminke, fordi jeg tenkte andre ville tenke jeg var stygg. Det var utrolig skummelt, og min største frykt var å gå uten sminke. 

Over 2 år siden..

Som dere ser på bildene over, så slet jeg utrolig mye med akne. Jeg gikk til hudpleier i cirka et år, og det er hun som tok disse bildene. Det hjalp en del med å stabilisere huden, og holde en slags balanse i huden. Det stoppet derimot ikke problemet mitt, som jeg håpte på. Jeg var lei av å alltid føle jeg måtte sminke meg for å være pen, og enda ikke føle meg pen nok fordi du så urenhetene gjennom sminken. Alle visste jeg slet med huden, og fikk spørsmål daglig. Det gjorde det enda verre. Jeg ville kun få problemet mitt bort. Mine to produkter som hjalp meg mest gjennom denne perioden var uten tvil Elisabeth Arden PRO serien, og jeg brukte produktene: Elizabeth Arden PRO Skin Perfecting Peel Pads (3 ganger i uken alene) og Elizabeth Arden PRO Perfection Facial Serum (morgen og kveld, hver dag utenom de dagene padsene ble brukt).

Tre måneder med bruk av Elisbeth Arden PRO og hudpleie:

Jeg var utrolig lei av å blø fra ansiktet hver eneste gang jeg skulle ta av sminken, fordi jeg hadde sår i huden på grunn av all aknen. Jeg kunne også stå i speilet å gråte over hvor stygg jeg syns jeg selv var uten sminke. Det var virkelig så forferdelig for meg. Disse produktene hjalp så utrolig mye! Jeg skal selv begynne på de igjen, og du kan få tak i de på Beuatyheaven (annonse). Jeg syns enda at det “flaut” å innrømme at jeg hadde denne huden, fordi alle andre forventet at jeg var så perfekt? Følte jeg hvertfall. Jeg har aldri snakket skikkelig om huden min, men jeg vet mange sliter med dette. Jeg ønsker å hjelpe andre, og jeg vet jeg kan hjelpe mange med mine erfaringer angående huden, fordi jeg vet hvor forferdelig det er å føle seg dritt av en årsak du ikke kan styre. Jeg kunne ikke bestemme at jeg skulle ha så mye akne jeg hadde. Det var noe som var i genene våre, merk at søsteren min også har slitt med dette og er nok en ting som er i slekta.

(NB! husk jeg er ikke noe lege, og kan ikke anbefale noen legemidler. Dette er medisiner) Jeg har prøvd alle mulige kremer, tabletter og mye mer. Jag har prøvd blant annet Tetracyclin som er antibiotika for akne, basiron, epiduo, differin og mye annet. Det som derimot funket for meg var isotretinoin, som er en av de sterkeste akne medisinene du kan gå på. De har utrolig mange bivirkninger. Du må også ta blodprøver hver eneste måned, og gå på prevensjon. Hvis dette er noe som er aktuelt for deg vil legen gå tydelig gjennom bivirkningene med deg, fordi de er så mange. Det er sterk medisin, og du kjenner på kroppen din at du går på disse. Husk at når du går på disse medisinene blir der verre de 3-4 ukene før det blir bedre.

Jeg merket ikke så stor forskjell på kroppen utenom jeg fikk lett hodepine, vondt i ryggen, tørre lepper, neseblod og mer enn det husker jeg ikke. Jeg ble utrolig fornøyd med resultatet. Jeg gikk på isotretinoin i nesten et år. Jeg fikk bitte litt etter behandlingen, men det stoppet. Jeg har så og si null kviser den dag i dag, og sliter ikke med dette lenger. 

Bilder fra den dag i dag:

Som dere ser har jeg så og si “perfekt” hud som mange ville ha kallet det. Jeg har enda en del arr som du kan se om du virkelig studerer huden min, derfor skal jeg begynne på de produktene (Elisabeth arden PRO produktene) igjen for de er virkelig til en stor hjelp! Jeg ville ikke anbefalt de hvis ikke. De var også til stor hjelp for søsteren min som slet med dette. Jeg ønsket bare å dele dette, fordi jeg vet mange sliter med dette og mine erfaringer kan hjelpe mange. Husk det å ha et par kviser er helt normalt, du sliter ikke på grunn av det. Det er en del av puberteten, og det viktig å huske. Hvis du føler det drar deg ned i hverdagen, det gjør vondt og du har mye. Ta deg en tur til legen, og spør om tips. Jeg mener ikke å legge et stygt syn på de med akne. Jeg kan kun fortalt hvordan jeg følte det i denne perioden, og kun min opplevelse. Jeg håper det er til hjelp, og gjerne del dine erfaringer med uren hud i kommentarfeltet.

<3blogges

5 kommentarer
    1. Gråt når jeg leste dette. Jeg har opplevd det samme. Står opp så tidlig at jeg dåner, bare fordi jeg må ha tid til å sminke meg og dekke…

    2. Er acne det samme som arr? Jeg har arr etter kviser på ryggen, tror du det vil funke med de produktene?

    3. Hvorfor skal du legge ut så nakne bilder av deg? Har du lite respekt for kroppen din? Du er bare 17 år…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg