“DU ER EN HORE”

 Processed with VSCO with m5 preset

Slutshaming er blitt utrolig normalt nå til dags. Her snakker vi om stygge kommentarer på nett, spesielt på Instagram. Jeg ser det hele tiden både på venninners kommentarfelt, andre bloggere sine kommentarfelt og mitt eget. Mye har blitt sagt om skjønnhetsidealer, lettkledde bilder også videre i sosiale medier, men det som også har vært oppe for debatt er hvordan folk oppfører seg i kommentarfeltet på sosiale medier. Det er ikke bare slutshaming på sosiale medier, men i vennekretsen også. Jeg selv får med meg til tider hvor enkelte blir kalt “horer” eller “løs”, fordi hun har ligget med flere gutter eller poster lettkledde bilder på sosiale medier.

Greia er at slutshaming er ikke noe nytt, det har pågått lenge, men jeg føler ingen tar dette opp? Jeg syns det er verdt å ta opp den «slutshamingen» som jenter er utsatt for både i hverdagslivet og i sosiale medier. For det er overhode ikke greit å sette verken jenter eller gutter i en slik bås, på grunn av hvilke bilder eller hvor mange de ligger med. Det er jo helt idiotisk. Jeg syns det er helt forferdelig at det skal være slik, jenter må akkurat som gutter få lov til å gjøre hva de vil med kroppen sin uten at de skal få en merkelapp på seg. Jeg har fått mye dritt på sosiale medier fordi jeg til tider poster bilder som kan være lettkledde, og jeg skjønner at enkelte ikke vill gjort dette, men jeg spyr av enkelte mennesker som kommenterer og hvor de ikke holder seg saklige. Det er helt greit om du aldri ville gjort dette selv, men hvorfor dra andre ned på grunn av det? Det er ditt, og kun ditt valg hvor mye av kroppen din du ønsker å vise. Til syvende å sist er det enda kun kropp som du kan se overalt.

Vi jenter burde bli mye bedre på å respektere hverandre, fordi det er jo vi jenter som skaper disse merkelappene på hverandre, mener jeg da. Jeg føler i de aller fleste situasjoner kommer dette av andre jenter som egentlig kun er sjalu. Når skal det være greit å kunne gjøre hva f*en man vil? Hvorfor skal alle andre blande seg inn? Har du ikke nok med ditt eget? En av de tingene som irriterer meg mest er når andre skal blande seg inn i dine valg, og ditt privatliv. Klarer ikke.

Hva tenker du angående dette?

blogges

1 kommentar
    1. Jeg tror som deg, at det kommer mye av sjalusi og ikke minst usikkerthet. Det er så dumt av jenter tar sånne merkelapper på hverandre, altså, er det ikke snart på tide å støtte hverandre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg